Bejelentkezés

Keresés



Gyorsmenü:
Hírek
Koncertek
Zenekar
Történet
Lemezek
Tagok
Média
Fotó
Sajtó
Videó
Közösség
Vendégkönyv
Kérdések
Fórum
Mühely
Kapcsolat

Flash mentes verzió



« vissza

Lovi interjú 2. - 2007.10. (Kispál, Sziget, 20 év, stb.)

2007-11-02

Egy újság összegyűjtötte, hogy ki milyen tárggyal jellemezné Magyarországot. Te magadat milyen tárggyal jellemeznéd? Dugóhúzó. Nem úgy általában, hanem egy kovácsoltvas dugóhúzó, ami saját. Olyan mint egy nő rajzolta Y.
Nemsokára megjelenik a 20 év című Kispál lemez. Mi lesz rajta?

Igazából elbénáztuk, és nem jött össze a tavaszi megjelenés, így a nyári uborkaszezon miatt eltoltuk őszre. Az egyik része egy Best of album lesz, ami a régi felvételeket tartalmazza. Inkább koncertslágereknek nevezném ezeket, mert a Kispál soha sem volt tipikus slágerszerző zenekar, ami ismertebb volt, az is feldolgozás, a Kicsit szomorkás. Na az nem lesz rajta .Vannak olyan dalok is , amik nem kerültek fel, mert annyira rosszul szólnak. Rendben, hogy kordokumentum, de azért mégiscsak.

Az újrafelvétel nem merült fel, mint ötlet?

Gondoltunk rá. De pont azért nem választottuk végül ezt a megoldást, mert annak ellenére, hogy a 20 év egy részében olyan felvételek születtek, amik hallgathatatlanok, számunkra mégis így fontosak. Úgy gondoljuk, hogy a régi felvételek magukon viselik az elmúlt 20 évet. Ráadásul beleszülettünk abba a korszakba, amikor megszülettek a legrosszabbul szóló magyar lemezek, tehát az analóg-digitális váltásba. Az olcsóbb digitális technikák megjelentek, rögtön mindenki stúdiót csinált. Amikor elvégzed a nyer sávokon a szükséges műveleteket, ami után hangzóanyaggá válnak, rengeteg kvantizációs zaj, és egyéb kerül rá, amit egész egyszerűen kellemetlen hallgatni. Aztán lehet, hogy ez ugyanolyan nosztalgikus érzéseket kelt a következő generációnak, mint nekünk az analóg hangzás, de ezt nem hiszem. Bár ha nézzük a 30Y-t, akik kifejezetten elrontották az előző lemezüket ezzel, amit nem tudok, hogy direkt volt-e, vagy így alakult. Én erre azt mondtam, hogy műszaki hibás az album. A válaszuk azt volt, hogy nekik ez így tetszik, ezen nőttek fel, és elkezdtek példálózni az ötödik Kispál lemezzel. Ebben igazuk van. Szóval lehet, hogy valakinek ezek a korai digitális felvételek nosztalgikusak, mindenesetre nekem kínszenvedés őket hallgatni. A lemez másik része egy koncertfelvétel lesz, ami 2 koncerten egy tavaly decemberi szegedi és egy pécsi csöndes koncerten készült.

A 20 évet végignézve melyik időszakot neveznéd a legjobbnak, és melyiket a legrosszabbnak?

Minden felállásunknak volt mindkettőben része. A dobosok mentén korszakolható a legjobban a zenekar. Minden felállásnak voltak jobb időszakai, és rosszabbak is, hiszen pont azért váltottunk, mert volt ilyen. Most itt tartunk, hogy összefoglaljuk a 20 évet, és utána, ha van a zenekarban egy újabb nagy dobás, akkor azt megcsináljuk, ha meg nem, akkor zenekar sem lesz, vagy lesz, de más néven, nem tudom. Most igazán születésnapi hangulatban vagyunk, ez egy korszakhatár. Én azt gondolom egyébként, hogy minden zenekarnak a legizgalmasabb korszaka az első 5-6 év, mert akkor találja ki magát, akkor fogalmazza meg. Ha pedig hoz valami új, vagy jó dolgot a pop zenébe, akkor azt már az első három lemezével megcsinálja. Igazából az 5. lemez táján, amikor Bräutigam kiszállt, mi feloszlottunk. Tulajdonképpen két hétig zenekar sem volt, mert nem akartuk folytatni,úgy volt, hogy csinálunk valamit, de más néven. Azért vagyunk a mai napig Kispál és a Borz, mert könnyebb volt egy új zenekart csinálni ugyanazon a néven. Akármi is lehetnénk, mondjuk Léhűtők és az iszappakolás, de mi Kispál és a borz vagyunk,mert ezt már ismerték a koncertszervezők a közönség stb. Úgyhogy nem egy új zenekar lett, hanem egy új korszaka a zenekarnak

A Kiscsillag lehet egy menekülési útvonal is ezek szerint?

Volt olyan, hogy válság volt a zenekarban, de most nincs, attól sem, hogy megint nicns dobosunk. András viszont szerintem válságban van, ami a zenekarra kivetül, hiszen ő is zeneszerző, de már régóta nem ír számokat. Elsősorban neki kéne sokkal innovatívabbnak lennie, ahhoz, hogy a zenekar szünet nélkül működjön tovább. Ehhez neki újra ki kell találnia önmagát, ki kell találnia a gitárját. Abból látom, hogy ő most végére ért valaminek, amit jelen pillanatban képzel a zenéről, hogy bármit mutatok neki, arra azt mondja, hogy szar. Lehet, hogy igaza is van, nem zárom ki. Azon már régen túl vagyunk, meg túl régóta ismerjük egymást, hogy bármit is egymás szemére hányjunk. Ilyen értelemben nekem a Kiscsillag egy menekülési útvonal. Van a fejemben egy csomó minden, hogy mit kéne csinálni, hogyan kéne csinálni. A Kiscsillag is ilyen. Kitaláltam, hogy még mielőtt megöregszem legyen valami, aminek kifutási ideje van. Most még időben kezdtem el újra gitározni. Akár 2 év múlva még egész jó gitáros is lehetek.

A Kispál és a Kiscsillag között mi a különbség?

Ez egyre karakteresebben el fog különülni zeneileg is,de jelen pillanatban az, hogy ott mindenki egyformán lelkes, és sokkal inkább zenekar, kevésbé produkció. A Kiscsillag sokkal kevésbé artisztikus zenekar, a Kispál kvázi alternatív zenekar, mondjuk így, inkább komolyan veszi magát, míg a Kiscsillag meg egy szimpla paraszt rocknroll zenekar. Sokkal kevésbé akarja elmondani a tutit. Egész más szándékaim vannak ma a zenével, mint voltak. Pontosan nem is tudom megfogalmazni. Van a fejemben egy hangkép. Mondjuk úgy, hogy látomás, de azt az utad nem pontosan ismered, amíg oda el fogsz jutni. Kellenek módszerek is, amikkel ezt megtalálod, de ami biztos kell hozzá az a hit , hogy egyszer oda fog érni, ahhoz amit hallasz belül .

Korábban te is élharcosa voltál a könnyűzenei világ állami támogatását elősegítő csapatnak. De ezzel kapcsolatban már nem nyilatkozol.

Én voltam az aki azt mondtam, hogy a háttéripar struktúráját erősítsük meg, tehát a management-eket, klubokat. A könnyűzenei háttériparnak a profivá válását támogattam volna. Egy olyan országban, ahol a sógorkomázás megy a politikában, meg nem csak ott, tehát a mutyizás világában szerintem nem szerencsés a zenekarok támogatása. Én azt tudnám elképzelni, hogy létrejön Magyarországon egy olyan klubhálózat, ami részben profitorientált, viszont abban is érdekelté kell tenni, hogy ne csak a tutti befutó zenekarokat hívja meg.Ehhez kell a támogatás. Akárhogy nézzük, az utóbbi években nem a művelődési házak játszották a főszerepet abban, hogy a fiatalok valamilyen módon szocializálódjanak, hanem a kocsmák, a klubok. Egyrészt ez sajnálatos, másrészt viszont ez van. Emiatt aztán próbáljuk meg a klubtulajokat helyzetbe hozni, hogy ne ijedjenek meg az élő zenétől. A magyar popzene jelen idejű értékei Magyarországon főleg vidéken,gyakorlatilag ismeretlenek. A kereskedelmi rádiókban szinte kizárólag híg fos szól. Visszatérő motívum pl. a Magyarországról szóló turisztikai blogokban, hogy megemlítik, mennyire silány, és rettenetesen avíttas zene szól mindenütt. A népszerű magyar rock zene, akármilyen tragikus is ezt kimondani, ha nem nézed azt, hogy vannak unikális helyi értékei, akkor annak, aki nem tudja a helyi aktualitásokat, annak abszolút érdektelen. Mondjuk itt a Kárpátia, ami lassan már népszerűbb ma Magyarországon, mint mondjuk a Tankcsapda. Aki nem tudja, hogy mi a mögöttes tartalma, az megkérdezi, hogy mi ez a nyolcvanas évekbeli német sörpunk, némi militáns nosztalgiával. Ez kódolhatatlan. Annyira át van itatva a politikával, hogy másnak ez nem mond semmit. Ez nem kulturális termék, illetve az, csak alapvetően sérült ez a kultúra. Ez a zene a megbántott embereknek szól, nagyjából ugyanabból a földből nő ki , ami Zámbó Imrét meg a lakodalmas poppot is naggyá tette. Még hogy nemzeti gyökerű zene..ugyan már..a magyar folk vagy a cigányzene, az az, de hogyhogy nem a Csík vagy a Makám vagy a Barbaro zenekarok jöttek divatba, most , hogy popkultúrálisan is illik keresni a gyökereinket?Na mindegy… De ezt el lehetne mondani más zenekarokról is, olyanokról, amit a nagy magyar zenei kánon amúgy meg sem kérdőjelez, mert az idő megszépíti a dolgokat. Nem akarom azt mondani, hogy a Kispál az nem ilyen, én már nem tudom objektíven nézni amit csináltunk.

Mai zenekarok közül?
A pop zene alapvetően nem a jövőnek szól, hanem a jelennek, ilyen értelemben sajnos nem csak az a baj, hogy az új zenei trendek már be se gyűrűznek hozzánk,hanem , hogy az új izgalmas magyar zenekarok sem tudnak jelen idejűleg hatni, pl. a Hiperkarma első lemeze hat éve jelent meg,és nem azon a nyáron, hanem most kiabálják a dalcímeket a fiatalok a koncertjeiken, miközben a zenekar a várakozás közben a feloszlás szélére került.Talán a mostani Petőfi rádió és pár jobb szellemű kisrádió változtathat ezen az állóvízen, de ezek évek lesznek. Nem lehet nyomtalanul eltüntetni azt a tizenvalahány évet , ami alatt a gyáva „nem akarok semmit csak jólérezni magam”produkciókon kívül minden műfaj alternatívnak számított.

Egy másik kijelentésed szerint nem kellene a Kispálnak fellépnie a Sziget Nagyszínpadán, hogy helyet biztosítson az új generációnak. Ehhez képest most hárman (Tankcsapda, Quimby, Kispál) voltatok magyar fellépők a külföldiek mellett.

Piaci szempontból már a mi fellépésünk is megkérdőjelezhető. Ezzel a lépéssel elég érdekes helyzetet teremtett a Sziget szervező gárda. Elkezdtünk játszani, és a harmadik, negyedik szám után jöttek össze az emberek, ami amúgy korábban szintén nem volt jellemző. Szóval volt ott 30-40000 ember, ami már jól mutat fotókon, de ennek a fele külföldi volt. Létrejött egy olyan hülye szituáció, hogy a közönség – jó esetben – felének egy szinte unalomig ismert zenekar játszik, míg a másik felének tökéletesen ismeretlen. Nézik egymást, hogy milyen ciki, hogy ez itt ordít, a másik visszanéz, hogy ez meg miért nem ordít, ez egy jó szám. És ezzel létrejönnek azok a hülye koncertkritikák, amik nem a zenekarokkal foglalkoznak, hanem hogy a Hansi leöntött sörrel, miközben táncolok. Én már tavaly is mondtam a szigeteseknek, amit nem tudom, hogy meg lehetne-e technikailag oldani, hogy a külföldi zenekarok átszerelései közben, fél órában játszanának a magyar zenekarok a nagyszínpaddal szemben egy másik (na jó kisebb)Nagyszínpadon. Ez szerintem egy jó megoldás lenne. És akkor a Sziámi játszhatna újra a Nagyszínpadon. (nevet) Megoldódnának ezek a nagyon kardinális kérdések. (nevetünk) Nekünk ez az idei változtatás azt hozta, hogy nagyobb médiafelületet kaptunk. Az utóbbi időkben pedig olyan volt, mintha ott sem lettünk volna. Mondtam is régebben a Gerendainak (Gerendai Károly - Sziget főszervező), hogy nekünk ez nem éri meg. Ha jók vagyunk, azt mondják, hogy ez a szokásos. Ha rosszak, akkor baromira lefikáznak. Ahhoz nekünk nagyon nagyot kellene durrantanunk, hogy bármilyen módon igazi jelenlétünk legyen. Le kellene lőnünk a Napot, vagy akármi. Mi nem erre vagyunk trenírozva. Kikerülünk egy olyan helyzetbe, ami a külföldi zenekaroknak alap. Náluk megvan az a technika (fény, vetítés), amivel a színpadon lévő energiát át tudják adni a hátul álló negyvenezredik embernek is. A klubban ez nem fontos, hiszen ott az ember elragadja, hogy ott izzad a zenész, belead apait-anyait, lehet, hogy nem szól jól, de a közönségnek tetszik. Ezért szeretik az amatőr zenekarok a klubkoncerteket. A nagy méretű színpadon a zene átadása a feladat. Nem is igazán a zenészen múlik adott esetben a produkció, hanem azokon az iparági dolgozókon, akik a hangot, a fényt kezelik.

De Magyarországon ilyen nincs.

Éppen ezt mondom. Mi megpróbáltunk idén újat mutatni, komoly pénzeket öltünk abba, hogy egy hátsó ledfalat használjunk. Erre a Nine Inch Nails management az utolsó pillanatban letiltotta, egyszerűen nem engedte, hogy az ő díszletüket felhúzzuk, és betegyük a mi díszletünket.Előző nap még belementek, egy órával a koncertünk előtt már nem. Pénz ,elképzelés ,energia, mind huss.És ilyenkor menj ki emelt fővel játszani 40000 embernek. És utána mi velük vagyunk összevetve. Nemhogy a zenénk nem összevethető, hanem a produkció sem, de ha fel akarunk nőni a feladathoz , se nagyon hagyják.

Személyesebb kérdés: egy műsorban kiíratnád a foglalkozásodként a zenész mellé a színészt is?

Semmiképpen nem. Távol áll tőlem a színészet, el sem tudom mondani, hogy mennyire. Korábban eszembe sem jutott volna, hogy én filmben szerepeljek.

Nem féltél, hogy rosszul sülhet el?

Volt egyfajta félelem, de engem érdekel a kockázat. Bár Magyarországon még megbukni sem lehet. Egy film sosem bukik meg. Ha kevesen mennek rá, akkor azt mondják, hogy művészfilm. Na mindenesetre nekem egy jó önismereti szakkör volt a filmezés, és megismerkedhettem néhány nagyszerű emberrel, meg egy másik szakmával. Jó volt.

Egy újság összegyűjtötte, hogy ki milyen tárggyal jellemezné Magyarországot. Te magadat milyen tárggyal jellemeznéd?

Dugóhúzó. Nem úgy általában, hanem egy kovácsoltvas dugóhúzó, ami saját. Olyan mint egy nő rajzolta Y


Link: ???
Szerző: ???